Zaloguj

Sówki - Tematyka

 Drodzy Państwo,

Teatr TAK, który bardzo często gości w naszym przedszkolu, prowadzi na portalu facebook cykliczne audycje dla dzieci. Zachęcamy do zaglądania na ich profil.

https://www.facebook.com/teatrtaktak/

 

 

Scenariusz zabaw

Data: 10.04.2020 r. (piątek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Wielkanoc

Temat: “Pisanki, kraszanki, malowane jajka ”- zabawy słowne

 Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Witajcie ,,Sówki”. Dzisiaj czeka Was bojowe zadanie, ale jednocześnie fajne. Już czas na przygotowanie jajek do wielkanocnego koszyczka. W tym roku święta będą inne niż zwykle bywało do tej pory, z pewnymi ograniczeniami. Niestety musimy się z tym pogodzić. Ale głowa do góry. Powinniśmy podtrzymać tradycje i robić przygotowania do świąt. Do dzieła.

1. Rozwiązanie zagadki

Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko. (jajko)

2. Rodzic zadaje pytanie;

z jakim produktem spożywczym najbardziej kojarzy ci się Wielkanoc ?

Przypomina, czego symbolem jest jajko.

Swobodna rozmowa n/t sposobów barwienia jajek.

Naturalne barwienie jajek – nasze eksperymenty w kuchni

           Naturalne barwienie jajek to świetny pomysł na wspólne eksperymenty w kuchni. Różne naturalne barwniki takie jak kapusta, cebula, szpinak, buraki i kurkuma wpływają na zmianę koloru jajka. Efekty końcowe są zaskakujące, bo kolory jajek zmieniają się czasem niezwykle spektakularnie.

Do zabawy w barwienie potrzebujesz: białe jajka, buraki, cebulę, szpinak lub pietruszkę, kurkumę, czerwoną kapustę, ocet, masło lub oliwę. Dodatkowo będziesz potrzebować: garnek, wodę, łyżkę, deskę do krojenia i nóż.

Barwienie jajek kapustą

Pokrój czerwoną kapustę, wrzuć do garnka, zalej wodą i dodaj dwie łyżki octu. Gotuj wywar około 20 minut. Następnie włóż jajka do wywaru na minimum 15 minut . Pozostaw jajko w barwniku z dodatkiem octu do momentu uzyskania pożądanego koloru. Nasze jaśniejsze jajka moczyły się w wywarze około 2-3h, a te bardziej granatowe spędziły w kapuścianym barwniku całą noc. Za pomocą czerwonej kapusty uzyskamy kolory od błękitu, poprze turkus do granatu.

          Efekt zabarwienia jajek kapustą jest fenomenalny, a każda pisanka ma inne walory kolorystyczne i subtelne przebarwienia. Aby wydobyć jeszcze bardziej głębię koloru warto nasmarować jaja na koniec tłuszczem np.: masłem lub oliwą z oliwek.

W podobny sposób postępujemy wykorzystując inne barwniki.

3. Zabawy ruchowe- zabawy z użyciem jajek

·         wyścigi z jajkiem na łyżce

·         obieranie jajek na twardo w jak najkrótszym czasie

·         podawanie sobie jajek z łyżki na łyżkę

4. „Latające woreczki” przygotuj kilka woreczków wypełnionych ryżem lub kaszą. Poproś, aby dziecko przemieściło się z jednego do drugiego końca pokoju z woreczkiem ułożonym kolejno na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, dłoni wyciągniętej do przodu, stopie itp. W drugiej części zabawy ułóż na podłodze ze skakanki, sznurka lub włóczki okrąg lub kilka okręgów jeden w drugim. Ustal linię początkową, poproś dziecko, aby stanęło na linii, a następnie wrzuciło woreczki do okręgu (w wypadku kilku okręgów – do najmniejszego). Możecie ustalić punktację za celny rzut, wspólnie przeliczać zdobyte punkty, porównywać liczbę punktów zdobytych przez różne osoby.

Zabawa kształtuje równowagę i celność dziecka, a przeliczanie zdobytych punktów jest doskonałą okazją do kształtowania umiejętności matematycznych.

5. Propozycje zadań z kart pracy:

5 l –s. 16 (strona lewa), s.17 (strona lewa), s.18 (strona prawa)

6 l.- s. 31 (strona lewa), s.32 (strona lewa), s. 37 9strona lewa)

Wyobrażam sobie jakie piękne pisanki zrobiliście. Nie zapomnijcie o konkursie na najmocniejszą pisankę, zbijając się nimi z mamą, tatą lub rodzeństwem. Spotkamy się po świętach, a dla Waszych rodzin przesyłamy życzenia:

Niechaj Święta Wielkiej Nocy 

Będą pełne Boskiej mocy, 

Aby zdrówko dopisało 

I jajeczko smakowało. 


Scenariusz zabaw

Data: 09.04.2020 r. (czwartek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Wielkanoc

Temat: Święta już za chwilę- zabawy językowe i ruchowe.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

 

Dzień dobry! Mamy nadzieję, że humory Wam dopisują? Zaczynamy kolejny dzień naszych przedświątecznych zabaw. Powodzenia!

1.      Wesoła rymowanka- Na początek powtarzamy kilka razy rymowankę, dzieląc słowa na sylaby. Za każdym razem dzieląc słowa na sylaby wykonujemy inny ruch np. klaszczemy, tupiemy, skaczemy...

Tekst rymowanki:

Dziś w kurniku wielki ruch,

Kury jaja znoszą już.

Kogut wszystko dopilnuje,

Koszyk jajek przygotuje.

Potem farby, wosk się topi

I koszyczek jaj się zrobi.

2.      Kto szybciej? - dziecko spaceruje naśladując ruchy kurczaka, zajączka, motylka... Na umówiony sygnał (np. klaśnięcie), który podaje rodzic, dziecko musi jak najszybciej stanąć na jednej nodze, położyć się na brzuchu, wskoczyć na krzesło, zrobić przysiad, wykonać pajacyka.

3.      “Ile tego jest?” - rodzic zadaje pytanie “Ile mamy w domu... (kwiatów, jajek, zegarów itd.)? Zadaniem dziecka jest przejście/ przebiegnięcie po domu i policzenie wskazanych elementów w jak najkrótszym czasie.

4.      Wielkanocne rymy- do tej zabawy potrzebna będzie piłka lub kula zrobiona z papieru. Stajemy naprzeciwko siebie (dziecko- rodzic) i rzucamy do siebie piłkę mówiąc słowo związane z Wielkanocą. Zaczyna rodzic, a dziecko wymyśla rym (nie musi być związany ze świętami) i odrzuca piłkę. Potem role się odwracają i rodzic wymyśla rymy, które nie mogą się powtarzać.

5.      Masażyk relaksacyjny (z rodzicami) - mówimy wierszyk i wykonujemy wskazane ruchy palcem na plecach dziecka, potem dziecko może wykonać masażyk rodzicom.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (uderzamy lekko całymi dłońmi)

6.      Propozycje ćwiczeń z kart pracy:

·         5- latki: s. 37 (strona lewa)

·         6-latki: s. 43 (strona lewa)

 

Życzymy Wam miłego dnia. Pozdrawiamy!

 


Scenariusz zabaw

Data: 08.04.2020 r. (środa)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Wielkanoc

Temat: “Symbole wielkanocne”- zabawy słowne

 Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Witajcie kochane ,,Sówki”! To kolejny dzień zabaw i wzbogacania wiedzy n/t Świat wielkanocnych. Życzę Wam powodzenia w pracy.

1. ,,Wielkanoc kojarzy mi się z….”- kończenie zdania.

Rodzic bierze do ręki pisankę (lub zastępuje piłeczką) i zaczyna mówić: Wielkanoc kojarzy mi się z …i przekazuje pisankę dziecku, które kończy zdanie. Następuje zmiana ról.

2. Utrwalenie określeń związanych z Wielkanocą:

Święta Wielkanocne kojarzą się nam z koszyczkiem czyli święconką, z cukrowanym barankiem, z kolorowymi pisankami, z palmą, z babką lukrowaną, mazurkami, chlebem i wędliną. 
Posłuchajcie, co znaczą te symbole:
Święcone : ważne jest, żeby było w nim siedem podstawowych pokarmów - chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto i sól. 
Chleb: W tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, ponieważ przedstawia ciało Chrystusa. We wszystkich kulturach jest pokarmem niezbędnym do życia. Chleb zawsze gwarantował pomyślność i dobrobyt. Jeżeli gospodarze piekli na Wielkanoc wiele odmian chleba, do koszyka wkładali po kromce każdej z nich. 
W całości święcono specjalny chlebek - paschę. 
Jajko: Symbol odradzającego się życia i zwycięstwa życia nad śmiercią. Przypomina nam, że Pan Jezus zmartwychwstał. Wierzono, że podzielenie się jajkiem z bliskimi umacnia więzi rodzinne. Dotykanie zwierząt poświęconym jajkiem chronić je miało przed chorobami i złymi urokami. 
Wędlina: Jej obecność w koszyku miała zapewniać płodność i zdrowie. Była symbolem dostatku, bo nie każdy mógł sobie na nią pozwolić. Od XIX wieku do koszyka wkłada się tradycyjną polską kiełbasę.
Sól: Uznawano ją za symbol oczyszczenia, za sedno istnienia i prawdy. Wierzono, że posiada właściwości odstraszania zła. Poświęcona, ma chronić przed złem i zepsuciem nasze dusze.
Ser: Jest w sensie pozytywnym symbolem zależności między człowiekiem a siłami przyrody. Jako że pochodzi od krów, owiec i kóz, ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych. 
Chrzan: Obrazował ludzką siłę i krzepę fizyczną. Miał również wspomagać skuteczność innych święconych pokarmów.
Ciasto :Do święconki ciasto zostało włączone jako ostatnie. Symbolizowało umiejętności i doskonałość. Najczęściej była to wielkanocna baba. Należało pamiętać, że nie może być to produkt kupiony, ale własnoręcznie upieczony. Do wielkanocnej tradycji należało również, aby w domu było jak najwięcej rodzajów ciast Osoba, która wkładała ciasto do pieca, przez cały czas pieczenia nie mogła usiąść, bo ciasto mogłoby opaść i wyszedłby zakalec.

 

 

2. „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna – dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodzica. Podają liczbę sylab w wyrazie.
WYRAZY związane ze świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek. Śmigus-dyngus.

3. Mówiąca pisanka – rodzic i dziecko stoją naprzeciw siebie. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i podaje hasło, np. Rzuć kucając! Rzuć siedząc. lub Rzuć po uprzednim podskoku w górę ! Następuje zmiana ról.

4. „Co zniknęło” Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Potem prosi, aby się odwróciło, a w tym czasie zmienia ułożenie elementów, dodaje lub chowa wybrany przedmiot. Zachęca dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło.

5. Propozycje zadań do wykonania z kart pracy:

6 l – s. 33 (strona prawa), s. 28 (strona prawa), s. 20(strona prawa)

5 l – s. 24 (strona prawa), s. 25 (strona lewa), s. 36 (strona prawa)

 

Na dzisiaj koniec pracy. Coraz bliżej do świąt i ciekawe zajęcie przed Wami – ozdabianie jajek. Tymczasem pozdrawiam Was. Trzymajcie się !

 


Scenariusz zabaw

Data: 07.04.2020 r. (wtorek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Wielkanoc

Temat: “Święta z jajkiem i zającem” - zabawy muzyczne i językowe.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Dzień dobry kochane Sówki! Dziś kontynuujemy nasze wielkanocne zabawy. Zaczynajmy!

1.      Wspólne słuchanie piosenki pt. “Święta z jajkiem i zającem”. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie utworu i policzenie, ile razy w piosence powtarza się słowo “zając”. Następnie słuchamy utworu jeszcze raz i wykonujemy swobodny taniec. Można np. obrazować ruchem słowa piosenki.

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=IE-7LP7YVQ0

2.      “Co włożymy do koszyczka?” - wspólna rozmowa rodzica z dzieckiem o świątecznych symbolach.

Rozmawiamy o tym co włożymy do koszyczka i opowiadamy o symbolice poszczególnych potraw:

Chleb (dobrobyt), jajko (życie), wędlina (zdrowie), sól (ma chronić przed złem), ser (dawniej miał zapewnić rozwój stada zwierząt domowych), chrzan (ma zapewnić siłę fizyczną), ciastko- babka (doskonałość), zając (także dobrobyt- w niektórych regionach zajączek przynosi wielkanocne prezenty).

Pytanie pomocnicze: O jakich symbolach była mowa w piosence? Czy pamiętasz co one oznaczały?

3.      Wesoła orkiestra- do tej zabawy należy stworzyć własne instrumenty muzyczne np. kilka kartek z gazety, dwa patyczki/ dwie kredki, pudełko i dwie kredki, butelka wypełniona ryżem, grochem itp.

Włączamy piosenkę (link- ćwiczenie 1.) i zaczynamy grę, starając się grać w rytm muzyki.

4.      Jakie są święta? - zabawa językowa.

Zadajemy dziecku pytania:

·         Jakie były święta, o których jest mowa w piosence? (słoneczne i pachnące)

·         Jakie jeszcze mogą być święta? (wesołe, radosne, kolorowe, rodzinne, piękne...- dziecko wymienia jak najwięcej słów opisujących święta)

5.      Propozycje ćwiczeń w kartach pracy:

·         5- latki: s. 35 (prawa i lewa strona)

·         6- latki: s. 41 (lewa strona), 42 (lewa strona)

To wszystko na dziś. Mamy nadzieję, że ta piosenka będzie Wam towarzyszyć w czasie przygotowań do świąt. Trzymajcie się zdrowo!


Scenariusz zabaw

Data: 06.04.2020 r. (poniedziałek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Wielkanoc

Temat: “Przygotowania do świąt”- zabawy słowne i ruchowe

 Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Drodzy Rodzice i dzieci!

 Serdecznie zapraszamy do skorzystania z pomysłów na zabawy, które umilą czas i ułatwią harmonijny rozwój dziecka.

1. Zabawa bieżna -,,Jajko na łyżce”.

Potrzebne przedmioty: duża łyżka, piłeczka pingpongowa lub z gąbki (symbolizująca jajko”).

Uczestnik zabawy ma za zadanie dobiec do wyznaczonego miejsca i wrócić, trzymając w ręku łyżkę, a na niej piłeczkę. Jeśli piłeczka upadnie, należy po nią wrócić.

2. Zabawa oddechowa z wykorzystaniem piłeczki pingpongowej.

Dziecko siada za stołem na krześle lub kuca za stołem (do wyboru jak będzie wygodniej). Rodzic siada naprzeciwko dziecka i przygotowuje z dostępnych przedmiotów bramkę (2 klocki, 2 kubki itp.)Dziecko ustawia piłeczkę pingpongową na stole i dmuchając na nią stara się skierować ją do wyznaczonej bramki. Następuje zmiana ról.

3. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania tekstu pt: ,,Bajeczka wielkanocna” autor Agnieszka Galica.

Opowiadanie Bajeczka wielkanocna A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. 
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

4. ,,Wielkanocny telefon”- zabawa słuchowa.

W zabawie uczestniczą min. 4 osoby. Uczestnicy siadają na dywanie jeden obok drugiego w bliskiej odległości. Pierwsza osoba mówi na ucho siedzącej obok niej osobie hasło związane z nadchodzącymi świętami., np.: Wielkanoc obchodzimy wiosną; Czekamy na święta wielkanocne; Święta warto spędzić z rodziną, itp. Uczestnicy szeptem kolejno przekazują sobie hasło, ostatni uczestnik wypowiada hasło na głos, reszta osób sprawdza czy hasło zostało prawidłowo przekazane.

5.  „Tor przeszkód” wspólnie z dzieckiem rodzic buduje z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Rodzic prosi, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi!

Zabawa rozwija sprawność całego ciała – siłę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.

Domyślam się, że ostatnie zadanie było super! Pozdrawiam, trzymajcie się, do usłyszenia.

Propozycje zadań z kart pracy:

5 l – s. 34 (str. prawa), s. 32 (str. prawa)

6l. – s. 40 (str. lewa i prawa)

„Drodzy Rodzice w zakładce - „zajęcia dodatkowe” znajdują się inne, ciekawe materiały do zabaw z dziećmi. Zachęcamy do wspólnego działania”

 


Scenariusz zabaw

Data: 03.04.2020 r. (piątek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: Co wiemy o wiośnie? - zabawy słowne.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

 

Witajcie Drogie Sówki! Dziś kończymy nasze wiosenne zabawy, dlatego mamy dla Was propozycję kilku ćwiczeń, które sprawdzą co zapamiętaliście. Miłego dnia i dobrej zabawy!

1.      “Wiosenne pogaduchy” - rodzic rozpoczyna zdanie, a dziecko kończy.

       Propozycje zdań:

·         Wiosenna pogoda jest...

·         Wiosna sprawia, że...

·         Wiosną można zaobserwować, że...

2.      Wiosenne zgadywanki- rodzic czyta zagadkę, gdy dziecko poda prawidłową odpowiedź może podzielić ten wyraz/wyrazy na głoski i sylaby.

Widzisz je we dnie,
Nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo,
Latem z całej mocy. (słońce)

Mleczka nie piją,
Myszek nie jedzą.
Te bure kotki,
Na drzewie siedzą. (kotki wierzbowe)

O szyby dzwoni,
Gdy chmura łzy roni. (deszcz)

Jak ten kwiatek się nazywa,
co słowo „pan” w nazwie ukrywa? (tulipan)

Kiedy wiosna nastaje
rośnie na łące.
Do słońca fioletową główkę
wystawia radośnie. (krokus)

 

3.      Prawda czy fałsz? - do tej zabawy można przygotować zieloną i czerwoną kartkę, które dziecko będzie pokazywać zgodnie z tym, czy rodzic wypowie zdanie prawdziwe lub fałszywe.

Propozycje zdań:

·         Teraz jest pora roku którą nazywamy wiosną.

·         Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów.

·         Zimą jeździmy na wakacje i kąpiemy się w morzu.

·         Wiosną obchodzimy święta Bożego Narodzenia.

·         Wiosną zbieramy kasztany.

·         Jesienią zbieramy grzyby i kasztany.

·         Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty.

4.      Wiosenna gimnastyka buzi i języka- Zachęcamy do wykonania zabawnych ćwiczeń usprawniających aparat mowy, które znajdują pod wskazanym linkiem.

 https://www.youtube.com/watch?v=CD__yjrGZHg

5.      Wiosna kojarzy mi się z... - rysowanie symboli wiosny.

Dziecko z wykorzystaniem dostępnych materiałów plastycznych (mazaki, kredki, farby, pastele i inne) rysuje to co najbardziej kojarzy mu się z wiosną np. wybrane kwiaty, zwierzęta, ogród, park itp. Podczas rysowania można posłuchać utworu A. Vivaldi “Wiosna”.

Link do utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

6.      Propozycje ćwiczeń z kart pracy:

·         5- latki: s. 27 (strona prawa i lewa)

·         6- latki: s. 33 (strona prawa), s. 34 (strona prawa).

Jutro weekend, zatem odpoczywajcie i nabierajcie siły na kolejne zabawy. Od poniedziałku zaczynamy przygotowania do Wielkanocy.

Pozdrawiamy Was ciepło! 

 

 

 


Scenariusz zabaw

Data: 02.04.2020 r. (czwartek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: Zdrowie na wiosnę - zabawy słowne z elementami gimnastyki

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Na dzisiaj przygotowałam trochę zabaw ruchowych, które mam nadzieję chętnie wykonacie. Zapraszam i miłej zabawy.

1. Na zdrowie – zabawa ruchowa, ilustrowanie gestami treści wiersza. Rodzic czyta wiersz, prosi dziecko, by uważnie słuchało i wykonywało gesty, które ilustrują usłyszane fragmenty.

Link do treści wiersza:

http://www.pse.edu.pl/grupy/gumisie/wiersze-i-piosenki-2016-2017/-na-zdrowie-b-lewandowska

2. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:

Rodzic zadaje pytania: co trzeba robić żeby być zdrowym ?Dlaczego wiosna zachęca nas do dbania o zdrowie ?Dziecko udziela odpowiedzi na podstawie wiersza i własnej wiedzy.

3. Ćwiczenia gimnastyczne:

Link do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

4. ,,Owoce i warzywa”- zabawa polisensoryczna. Dziecko razem z rodzicem siadają na dywanie. Rodzic zawiązuje dziecku oczy chustką. Następnie wręcza dziecku owoc lub warzywo. Dziecko za pomocą dotyku i węchu musi odgadnąć, co to za warzywo lub owoc – podać jego nazwę. Jeśli dziecko ma problem z odgadnięciem, może zadać rodzicowi pytania, ale tylko takie, na które można odpowiedzieć tak lub nie, np.: Czy to jest słodkie ? Czy to jest żółte ? Czy to rośnie na drzewie ? (itp.)Gdy dziecko odgadnie nazwę warzywa lub owocu, dzieli nazwę na sylaby, podaje pierwszą i ostatnią głoskę nazwy – dz. 5 letnie, lub dzieli na głoski całą nazwę – dz. 6 letnie

5. Propozycje zadań z kart pracy:

6l. – s.25 (strona prawa), s. 38 (strona prawa ), s. 34 (strona prawa ), s. 35(strona lewa)

5l.- s. 27 (strona prawa), s.28 (strona lewa)

Myślę, że fajnie było poćwiczyć z mamą lub tatą, a może wszyscy razem  się bawili. Dziękuję za  współpracę. Trzymajcie się i duuuuużo zdrówka. Do zobaczenia.

 


Scenariusz zabaw

Data: 01.04.2020 r. (środa)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: Przyszła wiosna- zabawy matematyczne i gimnastyczne.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Dzień dobry Sówki! Dziś proponujemy Wam kilka zabaw matematycznych. Zaczynajmy!

1.      “Ile masz kwiatów?” - do tej zabawy potrzebna będzie kostka od gry planszowej, lub małe karteczki z cyferkami (można je losować), kartki, kredki lub mazaki. Najlepiej, jeśli grają dwie lub więcej osób. Każdy po kolei rzuca kostką (lub losuje karteczkę) i rysuje na kartce tyle kwiatków, ile wskazuje kostka (lub cyfra na karteczce). Każda runda to trzy rzuty kostką (lub trzy losowania). Na koniec każdej rundy należy otoczyć pętlą narysowane kwiaty i policzyć. Wygrywa ten, kto ma ich najwięcej.

2.      “Budujemy wieżę” - do tej zabawy wykorzystujemy dowolne klocki, mogą być też małe pudełka, plastikowe korki, klamerki, wszystko z czego uda Wam się zbudować wieżę. Rodzic wypowiada słowa, które kojarzą się z wiosną np. tulipan, krokus, słońce, Wielkanoc itp. Dziecko głoskuje dany wyraz i układa wieżę- jeden element wieży np. jeden klocek to jedna głoska. Na koniec przelicza, ile było głosek w każdym wyrazie i wskazuje, gdzie jest najmniej elementów, a gdzie najwięcej. Później role mogą się odwrócić i to dziecko mówi wyrazy, a rodzic buduje wieżę, a potem przelicza wspólnie z dzieckiem.

3.      “Wiosenne zagadki matematyczne” - do tego ćwiczenia potrzebne są liczmany, którymi mogą kredki, patyczki, korki, klamerki, klocki itp. Rodzic czyta zagadki, a dziecko przelicza wykorzystując liczmany. Propozycje zagadek:

·         Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile kwiatów zakwitło?

·         Wysoko na niebie fruwały 3 skowronki. Razem ze skowronkami wesoło śpiewały 4 słowiki. Ile ptaszków śpiewało na cześć wiosny?

·         Na łąkę przyleciało 7 bocianów, ale za chwilę odleciały 2. Ile bocianów zostało na łące?

4.      Wesoła gimnastyka- na pewno świetnie poradziliście sobie ze wszystkimi obliczeniami. Teraz, jeśli macie taką możliwość zagrajcie w tę grę, a przy okazji pogimnastykujcie się trochę. Zakręć kołem, wylosuj ćwiczenie i licząc do 10 wykonuj je. Miłej zabawy! Link do gry poniżej:

https://wordwall.net/pl/embed/982a6ee6774b4e4c808441ea6f4aa9ae?themeId=28&templateId=8&footer=false&nofullscreen&fbclid=IwAR2sM1Nn0owwrmhOBWBXMNKvdpifY_dzCbO-qMiijY5GK8378mE5vLXLElU

5.      Propozycje ćwiczeń w kartach pracy:

·         5- latki: s. 20 (prawa strona), s. 22 (lewa strona)

·         6- latki: s. 29 (prawa i lewa strona)

Trzymajcie się ciepło kochane Sówki!

 


Scenariusz zabaw

Data: 31.03.2020 r. (wtorek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: “Gramy w zielone” - zabawy rozwijające mowę i myślenie.

Obszary z podstawy programowej: I, III, IV

Witajcie ,,Sówki” w kolejnym dniu tego tygodnia. Życzymy Wam miłej zabawy z naszymi propozycjami.

1. Swobodna rozmowa z dzieckiem

Dz. podaje nazwy zielonych przedmiotów, skojarzenia do koloru zielonego. R. pyta dziecko, z jakim kolorem kojarzy mu się wiosna. R. zadaje pytania: czy lubisz kolor zielony? Dlaczego? Dlaczego kolor zielony kojarzy się z naturą, z wiosną ? Co zieleni się wiosną ?Co by było, gdyby na świecie zabrakło koloru zielonego ?- rozwijanie kreatywnego myślenia.

2. ,,Zielone zagadki warzywne”- odgadywanie zagadek, poznanie właściwości odżywczych zielonych warzyw (witaminy zawarte w warzywach oraz wpływ na odporność organizmu, szczególnie wiosną)

Przykładowe zagadki:

Zielone łódeczki, w nich małe kuleczki.

Gdy się ugotują, każdemu smakują.    (groch)

 

Każdy odgadnie tę zagadkę,

Ma biały korzeń i zieloną natkę.  (pietruszka)

 

Z soczystych liści złożona,

Okrągła głowa zielona.            (kapusta)

 

Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

A zimą w beczce kiszony.            (ogórek)

 

3. Zabawa ruchowa- R. rzuca piłkę do dz. i wymienia nazwy różnych przedmiotów. Gdy wymieni nazwę czegoś, co jest zielone, dziecko powinno złapać piłkę. Przy innych nazwach pozwala piłce spaść na podłogę.

4. Założenie zielonej hodowli (do wyboru – trawa, owies, fasolka, rzeżucha, szczypiorek). Dz. razem z rodzicem sieją lub sadzą w plastikowych pojemnikach (np. dużych plastikowych kubeczkach). Mogą ozdobić pojemniki, np. naklejają na nie  buzie i oczy. Wsypują do środka ziemię i nasiona, regularnie podlewają. Gdy trawa np. wyrośnie, mogą ją od czasu do czasu przycinać.

Myślę, ze ostatnie zadanie przyniosło wam dużo frajdy.

Proponowane zadania z kart pracy do wykonania.

 

6l – s.24 (prawa strona), s. 45 (strona prawa)

5 l. – s. 23(prawa strona), s. 21 (prawa strona)

Miłego dnia. Do zobaczenia.


Scenariusz zabaw

Data: 30.03.2020 r. (poniedziałek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: “W poszukiwaniu wiosny” - zabawy rozwijające mowę i myślenie.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

 

Witajcie Sówki! Zaczynamy nowy tydzień naszych wiosennych zabaw. Do dzieła!

1.      Czytamy wspólnie z rodzicami tekst pt. “Bajka o wiośnie” (autor: Eliza Sarnacka- Mahoney).

Był piękny, słoneczny poranek. Mały Zajączek siedział przy stole i kończył jeść śniadanie, które składało się ze świeżej marchewki oraz szklanki soku z kapusty.

– Mamo – zapytał Wielką Zajęczycę zajętą w tym czasie robieniem porządków w spiżarce.  – Słyszałem wczoraj jak sroka mówiła do wróbli, że nie ma nic piękniejszego od wiosny.

– To prawda – odpowiedziała Zajęczyca.

– Ale co to jest ta wiosna? – rozłożył łapki Zajączek. – Czy to jest zwierzę czy ptak, a może jakiś gatunek drzewa?

– Nie – roześmiała się Zajęczyca. – Wiosna, synku, to pora roku.  To taka pani czarodziejka, która sprawia, że na dworze robi się cieplej, topnieją śniegi, a wszystko wokół budzi się do życia.

— A mógłbym ją zobaczyć, mamusiu? Mógłbym? – prosił Zajączek.

Mama odwiesiła kuchenny fartuszek do szafki i usiadła obok synka przy stole.

– Mógłbyś – odrzekła. – A żeby łatwiej ci było ją znaleźć trochę ci o niej powiem.

I opowiedziała, że wiosna lubi przesiadywać na pąkach i maleńkich listkach, które pojawiają się na gałęziach drzew. Można ją także zobaczyć w kielichach pierwszych kwiatów pojawiających się na łące i w cienkich źdźbłach trawek, które wychylają się z rozmiękczonej gleby.

Czasami zjeżdża na ziemię na kropelkach ciepłego deszczu lub podmuchach wiatru. I często wybiera się na spacery po niebie razem ze słonkiem, które zaczyna wtedy przygrzewać mocniej i dłużej.

Zajączek wybiegł z domu.  Bardzo chciał poznać tę śliczną wiosnę.  Kicał więc po polnej ścieżce i pilnie rozglądał się dookoła. Niedaleko dostrzegł kępę młodej trawy, a w niej wianuszek żółtych pierwiosnków.

Choć łapki grzęzły mu w błocie, zboczył z drogi i podbiegł do kwiatów. Powoli obszedł je dookoła, oglądając z bliska każdy z nich i ciekawie zaglądając w ich środki.  Mina jednak mu zrzedła. Dzwonki pierwiosnków były puste! Wiosna pewnie schowała się gdzieś indziej. Muszę szukać dalej! - zdecydował i pokicał w dalszą drogę.

Brzeg strumienia porastały krzaki.  Na ich gałęziach widać było wyraźne zgrubienia, a gdzieniegdzie zieleniły się pierwsze maleńkie listki. Zajączek stanął obok słupka i mocno wyciągnął szyję, żeby lepiej dojrzeć. Niestety, w pąkach i w liściach również nikogo nie znalazł. Zafrasował się, ale nie stracił nadziei i dzielnie pobiegł dalej.

Nagle zerwał się wiatr i na niebie wykwitła ciemna chmura, z której natychmiast zaczął kropić deszcz.  Normalnie zajączek szukałby schronienia, jednak tym razem zadarł głowę i z przejęciem wpatrywał się w opadające mu na nos i futerko drobne krople wody.  Ale znów nie dostrzegł tego, na co czekał.

Naprawdę nic nie rozumiem! – tym razem zmartwił się na dobre. – Przyjrzałem się już wszystkiemu, o czym opowiadała Mama, a wiosny wciąż nie znalazłem.

W tej chwili za plecami usłyszał jakieś głosy. Odwrócił łebek i zobaczył, że od strony domów po drugiej stronie łąki zbliżało się w jego kierunku dwoje ludzi. Czym prędzej ukrył się w pobliskiej bruździe i znieruchomiał. Mniejszy człowiek i tak go jednak dostrzegł i wyciągnął w jego kierunku palec.

– Tato! Tato! – zawołał. – Tam, w dole, zajączek! Jaki malutki!

– Musiał się niedawno urodzić – powiedział większy człowiek. – A to znak, że zima na dobre już robi odwrót. Przyjrzyj mu się uważnie, córeczko, tak właśnie wygląda wiosna. Tak jak ten mały szaraczek. Pięknie, prawda?  No, a teraz już chodźmy, żeby tego maluszka nie przestraszyć – zakończył i biorąc mniejszego człowieka za rękę oboje oddalili się w kierunku domów.

Mały Zajączek co tchu w piersiach pokicał do domu.

– Mamo! Mamo! – wołał uradowany już od progu. – Wiosna wygląda tak jak ja!  Wcale nie muszę jej szukać. Wystarczy, że popatrzę w lustro!  Tylko dlaczego mi o tym od razu nie powiedziałaś?

Wielka Zajęczyca pokiwała z rozbawieniem głową.

– Oj synku – rzekła – chciałam ci to powiedzieć, ale jesteś taki niecierpliwy, że wybiegłeś z domu, nie czekając aż skończę.  Wiosna jest piękna i niecierpliwa, właśnie tak jak małe zajączki!

 

 

 

 

2.      Porozmawiajcie wspólnie na temat opowiadania. Oto pytania pomocnicze:

·         O co Mały Zajączek zapytał mamę?

·         Co mama odpowiedziała Małemu Zajączkowi?

·         Co zrobił zajączek, gdy skończył rozmowę z mamą?

·         Opowiedz, co wydarzyło się, gdy zajączek wybiegł z domu.

3.      “Idziemy na spacerek” - zabawa ruchowa.

Do tego ćwiczenia potrzebna będzie kartka papieru. Dziecko porusza się swobodnie, a rodzice mówią hasła, dziecko wykonuje odpowiednie czynności: deszcz (trzymamy kartkę nad głową- jest naszym parasolem), kałuże (kładziemy kartkę na podłodze i skaczemy jak przez kałuże, można też wskoczyć w kałuże), wiatr (obracamy się z kartką wokół siebie), słońce (kładziemy kartkę na podłodze i unosimy rączki w górę- ogrzewamy się w promieniach wiosennego słońca). Hasła można podawać coraz szybciej.

4.      “Wiosenny wiatr” - ćwiczenie oddechowe.

Sówki, weźcie do ręki piórka lub kawałki papieru, połóżcie je na dłoni i spróbujcie zdmuchnąć- najpierw dmuchamy lekko, a potem coraz mocniej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Następnie można zdmuchnąć piórko lub papier z głowy, ramienia mamy/taty/siostry/brata... Można także zrobić wyścigi- czyje piórko lub kawałek papieru poleci dalej?

5.      Propozycje ćwiczeń do wykonania w kartach pracy “Plac Zabaw cz. 3”:

·         5 latki: s. 18 (prawa strona), s. 20 (prawa strona)

·         6- latki: s. 22 (lewa strona), s. 28 (prawa strona)

Kochane Sówki! Są to ćwiczenia dla dzieci chętnych i tych które zdążyły zabrać książeczki do domu. Te dzieci, które nie mają kart pracy w domu- nie stresujcie się! Uzupełnicie ćwiczenia, kiedy będzie możliwość zabrania książek do domu lub nadrobimy to razem, gdy wrócimy do przedszkola.

Trzymajcie się zdrowo! Pozdrawiamy.

„Drodzy Rodzice w zakładce - „zajęcia dodatkowe” znajdują się inne, ciekawe materiały do zabaw z dziećmi. Zachęcamy do wspólnego działania”

 


 

Witam Was Drodzy Rodzice i kochane ,,Sówki”. Mam nadzieję, że czujecie się dobrze i dzielnie się trzymacie. Damy radę !!! Zobaczycie. Żebyście nie wypadli całkiem z rytmu to przesyłam Wam trochę zadań.

KP 3 (6 l)– karty pracy część 3 (dla 6 latków)

KP 3 (5 l)- karty pracy część 3 (dla 5 latków)

R. - rodzic

Dz. - dziecko

I „ Rachunki pani Wiosny”- zabawa rozwijająca umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 przy użyciu klamerek (najlepiej w dwóch kolorach, mogą być też guziki lub kolorowe patyczki) i papierowych tacek (ale niekoniecznie).
* Zadanie 1:

Przyszła wiosna do lasku

Z kluczykiem przy pasku.

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące.

*Zadanie 2:

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.

Oblicz proszę, ile kwiatów wyszło

Spod zimowych pierzynek ?

*Zadanie 3:

Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy krokusy i trzy tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

*Zadanie 4:
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem krokusów pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i dwa zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile krokusów teraz rośnie na grządce?

II,, Ile sylab ,ile słów?”- zabawa rozwijająca słuch fonematyczny
R.,, Połóż tyle guzików, patyczków,  ile słyszysz słów w zdaniu”
1),, Motylek usiadł na krokusie”
2),, Bociany szukają żab”
R. ,, Podziel na sylaby słowa: motylek, bocian, żaba”
R.,, Ułóż zdanie z wyrazem: bocian
Dz. wykonuje kolejne polecenia .

III. Zabawa ruchowa ,,Bociany”. Rodzic i dziecko poruszają się po pokoju naśladując bociany. Unoszą kolana wysoko, klaszczą w dłonie pod kolanami podskakując przy tym i krzycząc ,,kle, kle” Gdy rodzic da sygnał, bociany stoją nieruchomo na jednej nodze.

IV. Praca z KP 3. str.31a (6l)– nazywanie przedmiotów na obrazkach, tworzenie par obrazków o takich samych nazwach, rysowanie kwiatu po śladzie oburącz.

str. 31 b (6l)– odczytywanie zdań, zapisywanie działań

Praca z KP 3. str.24 b (5l), str. 24 a (5l), str. 26 (5l)

W nagrodę za dobrą pracę możecie pograć w fajne gierki edukacyjne wchodząc na stronę https://www.matzoo.pl/

Pozdrawiam.


Scenariusz zabaw

Data: 26.03.2020 r. (czwartek)

Grupa: “Sówki” (5, 6 –latki)

Blok tematyczny: Witaj wiosno!

Temat: “Maszeruje wiosna” - zabawy w wykorzystaniem utworu muzycznego.

Obszary z podstawy programowej: I, II, III, IV

Dzień dobry Sówki! Przyszła do nas piękna pora roku, czyli wiosna. Zapraszamy Was do wspólnych wiosennych zabaw. Zaczynamy!

1.       Posłuchajcie razem z rodzicami piosenki "Maszeruje wiosna” (muz. i sł. K. Bożek- Gowik).

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc&list=PLg1CqgwFMHxhOQA-DdZK02cKWYu-sE_LZ&index=6

2.       Porozmawiajcie o tym jaka była wiosna, o której śpiewaliście- powiedzcie, jak była ubrana i co robiła?

3.       Teraz weźcie kartkę, kredki, mazaki... Narysujcie, najpiękniej jak potraficie, Panią Wiosnę, o której śpiewaliście. Gdy skończycie, pokażcie rodzicom swój rysunek. Może przyczepicie go w widocznym miejscu, aby w pochmurne dni przypominał Wam o nadejściu wiosny?

4.       Na koniec włączcie piosenkę “Maszeruje wiosna” jeszcze raz i zatańczcie do niej swój wesoły taniec.

Mamy nadzieję, że dobrze się bawiliście. Zapraszamy Was do kolejnych zabaw. Miłego dnia!


 

Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!!

 

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

                             

 

  • Wiek dzieci 5-6 latki

  • Ilość dzieci 12

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Hanna Kowalska, mgr Andżelika Bodal

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…