Zaloguj

Motylki - Tematyka

Propozycje zabaw pod hasłem „Koszyczek wielkanocny” w dniu 09.04.2020 (czwartek)

Obszary z podstawy programowej: I.II,III,IV

Drogie Motylki!

1.    „Wielkanocny koszyczek”

Na początek zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku o symbolice produktów znajdujących się koszyczku wielkanocnym. Zapamiętajcie, co tam było:

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

Rodzic sprawdza, co zapamiętało dziecko.

2. „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna

Proszę przygotujcie liczmany np.: nakrętki z butelek, guziki, klocki itp.

Proszę podać dzieciom treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów.

Zuzia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 6 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Zuzi do ozdobienia mazurka?

Na stole leżało 8 jajek. Mama zjadła jedno, a tata 2. Ile jajek zostało na stole?

Kamil zrobił wielkanocną palmę. Przyczepił do niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte i 1 filetowy. Niestety klej był zbyt suchy i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie.

3. „Jajko i kurczak” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się swobodnie po dywanie w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, rodzic mówi hasło:  JAJKO – dziecko kładzie się na podłodze, zwija ciało w kulkę i turla się z boku na bok; KURCZAK – układa ramiona w skrzydełka i porusza się po dywanie drobnymi kroczkami. Zabawę powtarzamy.

4. Zabawa plastyczna w oparciu o wiersz „Pisanki” S. Aleksandrzak

Przygotujcie kredki, kartkę i narysujcie 10 niedużych jajek. Rodzic czyta wiersz, a dziecko koloruje zgodnie z tekstem:

Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta –  gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta –  ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa - piękna, przystrojona w kolory tęczy

5. „W wielkanocnym koszyku” – zabawa naśladowcza w oparciu o wiersz D. Góry  

W wielkanocnym koszyku    (dziecko tworzy koszyczek z dłoni ułożonych na wysokości brzucha)  

Zwierzaków bez liku:  

Jest baranek, jest kurczaczek   (piąstkami kreśli koła w miejscu baranich rogów, następnie zgina ręce w łokciach i macha skrzydełkami)  

I cukrowy zając skacze, (podskakuje)                                                

 Kolorowe są pisanki –   (zaciska dłonie w piąstki wyciągnięte przed siebie)

Wielkanocne niespodzianki.  

Wszyscy śmieją się wesoło  (rysuje palcami uśmiech)

I machają dzieciom w koło, (macha do rodzica)

Ślą całusy i życzenia,   (przesyła całusy dotykając dłońmi ust)

Ślą świąteczne pozdrowienia!   (macha do rodzica)

Do zobaczenia jutro!


Propozycje zabaw pod hasłem „Wielkanocne zajączki” w dniu 08.04.2020 (środa)

Obszary z podstawy programowej: I.II,III,IV

Kochane Motylki!

Dziś przesyłam do Was list od Wielkanocnego Zajączka. Uważnie go wysłuchajcie i bawcie się dobrze z Waszymi rodzicami.

List od Wielkanocnego Zajączka:

„ Kochane Dzieciaki!
Szkoda, że nie mam czasu Was odwiedzić, bo jak wiecie jestem przed świętami bardzo zapracowany, ale obserwowałem Was przez okno i widziałem, jak fajnie potraficie się bawić razem z rodzicami. Przygotowałem więc dla Was zadania – niespodzianki. Jestem pewien, że świetnie sobie poradzicie, a rodzice z pewnością Wam w tym pomogą.
Życzę wspaniałej zabawy!”
Zajączek z Wielkanocnej Łąki

Zadanie 1

Wilk i zajączki” - zabawa ruchowa, gimnastyka buzi i języka

Dzieci zostają przemienione w zajączki (,,ecie - pecie - zajączkami zostaniecie”) i wesoło hasają po całym pokoju. Na hasło ,,Uwaga wilk!", uciekają do swoich norek (wybrane miejsce np. fotel, kanapa) i wykonują ćwiczenia języka zgodnie z opowiadaniem rodzica:

,,Wskakujemy do swoich norek. Drżymy ze strachu. A tymczasem zły wilk krąży dookoła Waszych norek - tak, jak to robi nasz język. Krążymy językiem wewnątrz buzi, raz w jedną stronę, raz
w drugą. Znalazł szparę, próbuje się przez nią przecisnąć (czubek języka przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Nie dał rady. Teraz próbuje jedną łapą, drugą (czubkiem języka wypychamy najpierw jeden, potem drugi policzek). Nie udało mu się. Zniechęcony wrócił do lasu, a zajączki znowu wesoło hasają po łączce”.
A teraz- ,,ecie - pecie - dziećmi znów zostaniecie".

Zadanie 2

„Pisanki” – praca plastyczna
Do tego zadania potrzebne będzie kształt jajka wycięty z papieru i kredki

,,Zbliżają się Święta Wielkanocne. Zajączki mają pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosą jajka. Każda z kurek chce, aby jej jajko kolorową było bajką, więc zajączki pędzlem w lewo, pędzlem w prawo – taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijają się Szaraczki”.

Pokolorujcie swoje jajka jak najpiękniej potraficie.

Zadanie 3

„ Wielkanocne zajączki” - zabawa ruchowa z elementem orientacji 

Do tego zadania potrzebne będą wasze pisanki z poprzedniej zabawy.

Na dywanie połóżcie  pisankę. Rodzic włącza dowolną muzykę, a na przerwę w muzyce – dziecko staje: na pisance, przed pisanką, za pisanką, z prawej lub lewej strony  ( rodzic może podpowiadać :). 

Zadanie 4

„Jajko na łyżce” – tor przeszkód

Potrzebne będą: jajko (opcjonalnie plastikowa wydmuszka, mała piłeczka) łyżka, ustawienie toru przeszkód – krzesła, poduszki, większe zabawki.

Tor trzeba przejść dość szybko, ale należy uważać, aby jajko nie padło z łyżki. Najpierw dziecko, później rodzic. Dodajcie dodatkowe polecenia zrób przysiad, okrąż misia…

Zadanie 5

Zajączki” – zabawa paluszkowa z elementami liczenia

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

Na pewno dobrze się bawiliście, a Zajączek Wielkanocny jest zadowolony z Waszego zaangażowania.

 

Jutro czekają Was inne zabawy.


Propozycje zabaw pod hasłem „Wielkanocne baranki” w dniu 07.04.2020 (wtorek)

Obszary z podstawy programowej: I.II,III,IV

Zapraszam do zabawy! Na początek rozwiążcie zagadki:

1. Wielkanocne zagadki:

 Jak nazywają się jajka: białe, żółte, ozdabiane,

na Wielkanoc darowane? (pisanki)

Potulne zwierzątko z cukru zrobione.

Małą chorągiewką wdzięcznie ozdobione. (baranek)
Co to za radosne Święta, gdzie śmieją się pisanki

I uśmiechają się baranki? (Wielkanoc)
Ciasto pyszne i puszyste,

Przed nim jemy żurek.

Polski, dobry, brązowy i słodki- To będzie… (mazurek)
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,

Więc każde dziecko na niego czeka,

Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,

Bo on susami kic, kic – ucieka. (zając)  

Po rozwiązaniu wszystkich zagadek dzieci dokonują  podziału wyrazu na sylaby, próbują określić pierwszą głoskę w wyrazie.

2. Zapraszam do wysłuchania piosenki o baranku
https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ&feature=youtu.be

3. Przy powtórnym odtworzeniu piosenki proponuję wykonanie wspólnie z domownikami improwizacji ruchowej:

 

Ten mały nasz baranek,

Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła.

wszyściutko ma wełniane.

 

Lali la, lali la, lali la. x2

Zatrzymują się i machają rękami.

 

 

Wełniane ma trzewiczki,

Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki.

 

Lali la, lali la, lali la. x2

Zatrzymują się i machają rękami.

 

 

Co tu robisz, baranku?

Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

Chłodno dzisiaj od ranka,

 

chmurki w niebie jak pianka.

Wracają na miejsce

Lali la, lali la, la la.

Zatrzymują się i machają rękami.

 

 

Wełniane masz trzewiczki,

Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki.

 

Lali la, lali la, lali la! x2

Zatrzymują się i machają rękami.

 

 

Ten mały nasz baran

Poruszają się w lewo po obwodzie koła

wszyściutko ma wełniane.

 

Lali la, lali la, lali la. x2

Zatrzymują się i machają rękami

 

 

W kołnierzu futra pełnym

Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

ma łebek cały z wełny.

 

Lali la, lali la, lali la. x2

Zatrzymują się i machają rękami

 

 

Ślicznie ci jest, baranku,

Idą do środka, wysoko unosząc ręce

w tym wełnianym ubranku,

 

ślicznie ci jest, baranku.

Wracają na miejsce

Lali la, lali la, la la.

Zatrzymują się i machają rękami

 

 

W kołnierzu futra pełnym

Poruszają się w lewo po obwodzie koła

masz łebek cały z wełny.

 

Lali la, lali la, lali la! x2

Zatrzymują się i machają rękami


4.  Wykonanie masy solnej

Rzeczy, których potrzebujesz:
* 1 szklanka mąki
* 1 szklanka soli
* 1/2 szklanki wody
1. Wsyp mąkę i sól do miski. Wymieszaj.
2. Powoli dolewaj wodę, jednocześnie wyrabiając ciasto, aż masa uzyska gładką konsystencję.
3. Masa solna jest gotowa, możesz teraz zrobić z niej różne cudeńka.

5.„Wielkanocny baranek” – lepienie z masy solnej.
Proszę, aby dzieci ulepiły baranka z przygotowanej masy solnej. Poniżej  link z propozycją wykonania:

http://www.rekodzielo-art.pl/2013/03/baranek-z-masy-solnej.html


Propozycje zabaw pod hasłem „Zbliża się Wielkanoc” w dniu 06.04.2020 (poniedziałek)

Obszary z podstawy programowej: I.II,III,IV

 

Kochane Motylki!

Wielkanoc zbliża się do nas wielkimi krokami, dlatego w najbliższych dniach będziemy dużo mówić o przygotowaniach do świąt oraz zwyczajach wielkanocnych. Na początek posłuchajcie bajeczki:

 

1. „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. 

- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. - Co to? Co to? – pytał Zajączek.

- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

 

Pytania do treści opowiadania:

- Co robiło słonko?

- Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?

- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

 

2. Zabawa ruchowa „Kura znosi jajko” – z elementami liczenia. 

Dziecko biega po dywanie się w rytmie dowolnej muzyki. Rodzic rzuca kostką do gry, mówiąc KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA? Dziecko liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówią „ko”. Rodzic odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania.

3. „Kroimy wyrazy” – podział wyrazów na sylaby

Rodzic mówi wyrazy, a dziecko dzieli wyraz na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem. Podaje ilość sylab w wyrazie.

Wyrazy związane z świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, zajączek, baranek. 

4. „Świąteczne kartki” – wykonanie świątecznej kartki z materiałów dostępnych w domu.

Proponuję wykonanie kartki według wzoru

http://krokotak.com/wp-content/uploads/2018/03/5-1.jpg

Do zobaczenia jutro.

 

 

Drodzy Rodzice w zakładce „Zajęcia dodatkowe” znajdują się inne, ciekawe materiały do zabaw z dziećmi. Zachęcamy do wspólnego działania  :)


Propozycje zabaw pod hasłem „Przyszła wiosna” w dniu 03.04.2020 (piątek)

Obszary z podstawy programowej: I.2,5,7,8,9, II.4, IV.1,7,8

Dzień dobry Motylki! Czas na gimnastykę. Przygotujcie chustkę lub apaszkę. Zapamiętajcie jakie ćwiczenia wykonujecie, na zakończenie będzie dodatkowe zadanie.

„Pszczoły wiosną”zabawa orientacyjno - porządkowa
Przy dowolnej muzyce, dziecko porusza się po dywanie, naśladując latające pszczoły. Na przerwę w muzyce, rozkłada chustkę i siada na niej, prostując plecy, naśladuje odgłos pszczoły: bzz, bzz…

„Wiosna maluje” – ćwiczenie ramion
Dziecko maszeruje po obwodzie koła, swobodnie wymachując chustką – naśladuje ruchy malowania dużych powierzchni, na zmianę raz jedną, raz drugą ręką.

„Wiosna łąki kwiatami obsypała”ćwiczenie z elementem podskoku
Dziecko ugniata chustkę w dłoniach tak, aby powstała mała kulka. Następnie podskakuje jak najwyżej, jednocześnie wyrzucając do góry chustkę, powtarzamy kilka razy.

„Na wiosennej trawce” ćwiczenia stóp
Dziecko zdejmuje kapcie i skarpetki. Układa na dywanie chustkę i staje za nią. Stara się złapać chustkę palcami stóp i podnieść. Ćwiczenie wykonuje raz lewą, raz prawą nogą.

„Uwaga, kwiaty!” – ćwiczenie z elementem przeskoku
Dziecko układa chustkę na podłodze. Przeskakuje przez nią obunóż, starając się nie nadepnąć na chusteczkę.

„Do słoneczka” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie grzbietu
Dziecko leży na brzuchu – nogi ma wyprostowane, wyciąga przed siebie ręce (trzymając oburącz chustkę). Na hasło: do słoneczka! unosi głowę i ręce. Stara się wytrzymać kilka chwil, po czym opuszcza ręce, opiera głowę o ramiona i odpoczywa.

„Wiosenna łąka” – malowanie farbami.

Weźcie kartkę papieru i farby, pędzelek, przygotujcie wodę (opcjonalnie kredki) i namalujcie wiosenny obrazek. Zapamiętaliście każde ćwiczenie? Co tam było? Pszczółki, trawka, kwiatki, słoneczko… możecie domalować to co Wam podpowiada wyobraźnia. …


Propozycje zabaw pod hasłem „Motylki” w dniu 02.04.2020 (czwartek)

Obszary z podstawy programowej: I.5,7, II.10,11, III.8,9, IV.1,2,5,7,8,11,15,18

Witam Was moje Kochane Motylki! Zapraszam do wspólnej zabawy.

1.    Na początek zagadka, po jej rozwiązaniu dowiecie się, z czym związane będą dzisiejsze zabawy:


Tu cytrynek, tam paź królowej, 

wszędzie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką, 

gdy tylko zaświeci słonko.

(motylki)

2.    Zapraszam do wysłuchania utworu „Cztery motylki” W. Badalskiej

https://www.youtube.com/watch?v=v7JetsaW2A8

Pytania do wysłuchanego opowiadania:

- ile było motylków?

- jakiego koloru były motylki?

- kto chciał zapolować na motylki?

- co zrobiły motylki?

3.    Praca plastyczna „Motylki”

Przygotujcie 4 rolki po papierze toaletowym, kartki papieru, farby, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, kredki, mazaki, druciki kreatywne (dostępne materiały w domu).

Wykonajcie motylki, które występowały w opowiadaniu.

Wzory wykonania:

http://4.bp.blogspot.com/-TanM-4E2jnw/U30E6cdlsQI/AAAAAAAABUw/_kyWBD0u2Ek/s1600/IMG_7422.JPG

https://www.craftymorning.com/cardboard-tube-butterfly-kids-craft

4. Stwórzcie z dziećmi teatrzyk do opowiadania W.Badalskiej z wykorzystaniem wykonanych motyli

Narrator: Na zielonej pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.
Jeden był biały jak kwiatek rumianku.
Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny.
Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.
A czwarty?
Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.

Przyleciała wrona. Co to będzie, co to będzie?

Wrona: Jestem głodną wroną.
Z daleka widzę motylki i mam wielką na nie ochotę.

Narrator: Motylki zobaczyły niebezpieczeństwo.
Przez chwilkę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.

Motylki: Co my teraz zrobimy? Schowajmy się.

Biały motylek: Gdzie by tu się skryć?

Błękitny motylek: A na łące pełno kwiatów.

Biały motylek: Usiądę na białym rumianku nie będzie mnie widać.

Żółty motylek: A ja wtulę się w kwiatuszek dziewanny, który jest żółty jak moje piękne skrzydełka.

Błękitny motylek: A ja błękitny motylek przycupnę na kwiatuszku cykorii, co nad rowem
rośnie.

Narrator: A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką. Przerażony był bardzo, bo wrona była tuż, tuż!

Szarobrązowy motylek: co ja teraz zrobię, co ja zrobię?
Już wiem usiądę prędziutko na pniu topoli, przytulę się do szarobrązowej kory już mnie nie będzie widać.

Narrator: Jak powiedział tak zrobił. A tym czasem przyleciała wrona nad łąkę. Rozgląda się.

Wrona: Co się stało? Gdzie podziały się cztery motylki? Moje przysmaki?
Przecież fruwały tu przed chwilą. Jaka jestem zła i głodna.
Przechytrzyły mnie motylki, ja im jeszcze pokażę.

Żółty motylek: Nie ma już niebezpieczeństwa możemy już fruwać. Trzy, cztery start.

Narrator: Motylki zerwały się z gościnnych kwiatków i znów beztrosko fruwały nad pachnącą łąką. A wrona ze złości odleciała do lasu. Mówię Wam jaka była wściekła. I bardzo zdziwiona. A minę miała taką - O!.....

5. Zabawa paluszkowa z wierszykiem M. Barańskiej „Motyl”

Leci motyl do rabatki, bo tam rosną kwiatki

(dziecko porusza w powietrzu wszystkimi palcami jednej dłoni naśladując lot motyla. Druga dłoń uniesiona pionowo z rozstawionymi palcami jest rabatką)

Jest stokrotka i dwa bratki oraz dwa bławatki .

(motylek siada na kwiatkach – dziecko opiera otwartą dłoń po kolei  na każdym palcu drugiej ręki)


Propozycje zabaw pod hasłem „Dzień na opak” w dniu 1.04.2020 (środa)

Obszary z podstawy programowej: I.2,3,5,7, II.1,2,4, III.8,9, IV.1,2,3,5,6,8,11,18

Witam Was serdecznie Kochane Pszczółki!

Dzisiaj jest nietypowy dzień, 1 kwietnia, czyli Prima Aprilis – święto miłośników żartów i dobrego humoru. Wszyscy wiemy, że śmiech to zdrowie! Zapraszam Was do wspólnej zabawy.

1.    Wspólnie z dzieckiem naśladujcie śmiech:

- małej dziewczynki,
- Świętego Mikołaja,
- małej myszki,
- lwa,
- króla wielkiego państwa,
- starszej pani,
- hipopotama

2.    Zabawa ruchowa „Zdejmij, załóż”.
Czas na rywalizację. Kto szybciej – rodzic czy dziecko
J zdejmie z siebie wybrane ubranie (bluzkę, koszulkę, spodnie, spódniczkę) przełoży na lewą stronę i założy ponownie.

UWAGA!  Tak trzeba być ubranym do końca dnia.

3.    Przygotujcie sok z cytryny.

Spróbujcie wypić po łyżeczce  z uśmiechem na ustach. Komu się udało?

 

4.    Zabawa „Prawa czy fałsz?”

Przeczytaj poniższe stwierdzenia , na które dziecko odpowie PRAWDA lub  FAŁSZ:

 

- Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
- Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
- Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
- Żabki chowają się przed bocianem w trawie i wołają kra, kra.
- Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna
- Miesiąc, który mamy teraz, to kwiecień
-Zwiastunami wiosny są spadające liście, (powracające jaskółki)

-Są trzy pory roku.                                                                  

-Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.

-Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty. 

5.      Zabawa plastyczna „Śmieszne miny”.

Potrzebne materiały: klej, nożyczki, kartka papieru, kredki, katalogi, kolorowe gazety.

 

Odszukajcie w gazetach lub katalogach różne twarze i wytnijcie z nich oczy, usta, nosy, uszy, każdą część ciała oddzielnie. Na kartce dziecko rysuje kształt twarzy i dokleja gotowe elementy, dorysowuje to, co mu podpowiada wyobraźnia. Stwórzcie galerię śmiesznych min.

 

Mam nadzieję, że dzisiejsze zabawy poprawiły wam humorki.

Wasza ciocia Krysia, żartowałam Marlenka J

 

Do jutra!


Propozycje zabaw pod hasłem „Mali ogrodnicy” w dniu 31.03.2020 (wtorek)

Obszary z podstawy programowej: I.4,5,7, II.11, III.8, IV.1,2,5,13,18,19

Witam Was serdecznie Kochane Motylki!

Dzisiaj pobawimy się w małych ogrodników. Przygotujcie proszę cebulę, kilka nasion fasoli, 2 słoiki, gazę lub bandaż, gumkę recepturkę, wodę, gazety.

1.    Słuchanie opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej
„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

Rodzic zadaje dziecku pytania:
• kto zaopiekował się ziarenkiem?
• co zrobiło ziarenko w ziemi?
• dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
• co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
• co wyrosło z ziarenka?

2.    Zabawa ruchowa „Latające pszczółki”.

Rozłóżcie na podłodze gazety lub kartki będą to kwiatki.

Nie wiem czy słyszeliście o tym, ale bardzo ważną rolę w rozwoju roślin pełnią owady takie jak np. pszczoła, bo zapylają kwiaty, które po przekwitnięciu dostarczają nam nowych nasion. Dlatego teraz chciałabym zamienić was w takie pracowite pszczółki, które zapylają kwiatki. Włączcie dowolną muzykę, a dziecko - pszczółka będzie poruszać się w rytm muzyki pomiędzy kwiatami a gdy muzyka ucichnie pszczółka siada na kwiatku.

 

3.    Zabawa „Grasz w zielone”

Rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiada:

- Grasz w zielone?
- Gram!
- Masz zielone?
- Mam!

Dziecko musi dotknąć coś w kolorze zielonym.
Zabawę powtarzamy kilka razy, dziecko stara się dotknąć za każdym razem coś innego.

 

4.      „Mali ogrodnicy” – założenie hodowli roślin.

Przygotujcie teraz słoik z wodą, na którym montujemy gazę i układamy kilka nasion fasoli. Fasolki muszą być zanurzone w wodzie. Do drugiego słoika z wodą włóżcie cebulę, aby do połowy była zanurzona w wodzie. Odstawcie słoiki na parapet. Posprzątajcie miejsce pracy.

Codziennie obserwujcie nasionka i cebulę. W razie potrzeby dolejcie wody.

Chętne dzieci mogą założyć dzienniczek obserwacji, w którym rodzic podpisze dzień, a dziecko zrobi ilustrację fazy wzrostu fasoli i cebuli.

 

Powodzenia Mali Ogrodnicy!


Propozycje zabaw pod hasłem „Powracające ptaki” w dniu 30.03.2020 (poniedziałek)

Obszary z podstawy programowej: I.5,7, II.11, III.8,9, IV.1,2,5,7,8,9,11,16,18,19

1. Kochani obejrzyjcie wspólnie z rodzicami filmik. 

Zwróćcie uwagę, jakie ptaki powracają do nas na wionę. Zapamiętajcie ich nazwy.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

2. Zabawa rytmiczna do piosenki „Kle,kle boćku”

Przygotujcie drewniane łyżki i plastikowe miski ewentualnie pudełka po butach.

Wysłuchajcie piosenki i spróbujcie zapamiętać jej słowa. Przy ponownym odtworzeniu piosenki wystukujemy rytm i próbujemy śpiewać piosenkę. 

https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU

Kle, kle boćku, kle, kle.

Witaj nam bocianie.

Łąka ci szykuje,

łąka ci szykuje

żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.

Usiądź na stodole.

Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili

gniazdo w starym kole. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.

Witamy cię radzi.

Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz

wiosnę nam prowadzisz. (bis)

3. Zabawa ruchowa „Bocian – żaba”

Na hasło bocian dziecko w pozycji wyprostowanej unosi wysoko kolana, a rękami naśladuje klekot bociana. Na hasło żaba dziecko wykonuje skoki. Powtarzamy zabawę 3-4 razy i następuje zmiana, dziecko mówi hasło, rodzic naśladuje.

4. Praca plastyczna „Bocian”

Potrzebne materiały: klej, nożyczki, kartka formatu A4, kolorowy papier czerwony i czarny, płatki kosmetyczne, kawałek słomki, zielona bibuła (w przypadku braku potrzebnych materiałów można zastąpić je innymi dostępnymi w domu lub dziecko może dorysować elementy).

Instrukcja wykonania pracy w linku: https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

5. Zadanie dodatkowe.

Wyglądajcie przez okno i wypatrujcie czy bociany już do nas przyleciały? A może gdzieś blisko Waszego domu mają gniazdo? Opowiecie mi o tym po powrocie do przedszkola 

 

Drodzy Rodzice w zakładce „Zajęcia dodatkowe” znajdują się inne, ciekawe materiały do zabaw z dziećmi. Zachęcamy do wspólnego działania J


Propozycje zabaw pod hasłem "Wiosna tuż, tuż" - 27.03.br.(tj. piątek)

Obszary z podstawy programowej: I.4,5, III.8, IV.1,2,5,7,8,15,16,18

1.Opowiadanie „O żółtym tulipanie” M.Różyckiej.

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.

Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.

– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

– Puk! Puk! Puk!

– Kto tam?

– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

– Tulipanku, puść mnie!

– Ktoś ty?

– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.

– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę,

Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.

Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …

I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.

Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

– Teraz już na pewno będzie wiosna!

Rozmowa na temat opowiadania:

- O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)

- Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)

- Kto ją obudził? (słońce i deszcz)

- Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)

2.  Zabawa „Wiosenni detektywi”. 

Znajdźcie w domu różne przedmioty w kolorze żółtym (tak jak tulipan z opowiadania :). Policzcie je razem i spróbujcie je pogrupować według kategorii (zabawki/rośliny/ubrania itp.). 

3. Zabawa ruchowa pt.: „Deszczyk” 

Deszczyk pada, deszczyk pada (naśladujemy padanie deszczu)

Wieje silny wiatr. (machamy rękami nad głową)

Deszczyk pada, deszczyk pada (naśladujemy padanie deszczu)

Wieje silny wiatr. (machamy rękami nad głową)

Błyskawica (klaśnięcie), grzmot (tupnięcie), błyskawica (klaśnięcie), grzmot (tupnięcie)

A na niebie kolorowa tęcza. (tworzymy rękami łuk nad głową)

Błyskawica (klaśnięcie), grzmot (tupnięcie, błyskawica (klaśnięcie), grzmot (tupnięcie)

A na niebie kolorowa tęcza. (tworzymy rękami łuk nad głową)

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

4. Praca plastyczna pt. „Tulipan” wykonana kredkami.

Wykonaj ilustrację do wysłuchanego opowiadania „O żółtym tulipanie”. Może to być portret żółtego tulipana, a może słoneczko i chmurka deszczowa, które pomagają rosnąć tulipankowi lub gromadka dzieci, które przyszły do ogrodu zobaczyć jak rosną wiosenne kwiaty. 

Do dzieła. 

Spokojnego weekendu Wam życzę.


Propozycje zabaw zabaw pod hasłem "Oznaki wiosny" - 26.03.br. (tj. czwartek)

Obszary z podstawy programowej: I.4,5, III.8, IV.1,2,5,7,15,16,18

1.Wysłuchanie wiersza B.Formy „Przybycie wiosny”

Spojrzał w okno mały Paweł 

a w ogrodzie wiosna…

Świeżą trawę, przebiśniegi

W koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie moi mili

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

Garść ciepłych promieni.

Gdy ogrzeje nimi ziemię

świat się zazieleni. 

Rozmowa na temat wiersza:

- po czym poznasz nadejście wiosny?

- jakie znasz pierwsze kwiaty pojawiające się wiosną?

2. Zabawa ruchowa  „Rosną kwiaty” przy dowolnej, spokojnej muzyce

 Dziecko w rytm muzyki podskakuje po pokoju w różnych kierunkach, gdy muzyka cichnie d zamienia się w ,, kwiat”- przykuca i naśladuje rosnący kwiat,  wysoko wspina się na palce i obraca wokół swojej osi. (powtórzenie zabawy 2x). 

3. Zabawa matematyczna „ Rachunki pani Wiosny”

Przygotujcie różne liczmany, mogą to być klamerki do bielizny, klocki, kredki,  pomogą w rozwiązaniu matematycznych zagadek.

Przyszła wiosna do lasku

Z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

Oblicz proszę ile kwiatków wyszło

Spod zimowych pierzynek ?

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało ?

 4. Zabawa oddechowa  „Wesołe usteczka”

Dziecko nabiera powietrza i stara się jak najdłużej wypowiadać samogłoski  na wydechu (a,o,i,u,e). Może przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.

 ...................................................................................................................................................................................................

Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!!

 

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

  • Wiek dzieci 5 latki

  • Ilość dzieci 23

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Marlena Szóstak

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…